Månadsbilden 2009

Januari

Februari

Mars

tisdag 17 februari 2009

Cinderellakryssning till Åland


I höstas fick jag ett erbjudande från Stigenbuss ang Ålandskryssnig till väldigt bra pris. Det som var speciellt med just denna turen var att det var reseträff 2009 då de skulle presentera årets nya resor. Detta erbjudande gavs till de som rest med Stigenbuss under gångna året.


Väldigt trevligt att få komma iväg om så bara för någon dag.

Vaknade upp till en kylig klar morgon utan direkt mycket stress och kom ner i bra tid till bussen anlände Kampenhof.


Fina färger på morgonen.

Vi hade gjort ett smart drag innan vi åkte hemifrån på morgonen, vi hade tagit med min dator. Nu kunde vi fördriva några utav bussresans timmar och jag tror både upplevde det som att bussittandet gick mycket bättre än förväntat.


Donnsen som en liten smurf utanför Mariestad :)

Sol som ni ser.


Vi stannade första ggn någonstans utanför ett kallt Mariestad. Ingen av oss var direkt hungrig så blev kaffe och bulleinköp på servicebutiken istället. Donns hade tagit med sig några öl för bussresan vilka vi grävde ner i snön under rastningen så var de kalla och fina sen igen :)


Snön var kristallik..


Donns lagt burkar på kylning i snön.


Rastade ytterligare en gång efter vi kommit till Arboga men vi var lika eniga där i att inte äta. Om vi säger såhär. Vi var de färskaste på bussen, våra medresenärer var till största delen pensionärer. Har inget emot dem alls men ibland frestar de på tålamodet. De som kom närmast oss i ålder var ett par i 45-50 årsåldern från T-hättan. Donns myntade ett uttryck på hemvägen som stämmer precis. "De har bråttom till att ta det långsamt" Jäklar vilken fart de har i benen när det nalkas köer eller mat och liknande. Då springer de tills de ser att de sen kan krypa som sniglar så efterkommande tuggar tandkött innan de ens får en glimt av det de köar för.

Så vi åt våra bullar och såg serieavsnitt på datorn tills batteriet var helt urladdat. Då hade vi inte så långt kvar till själva Sthlm. När vi kom fram till terminalen gick allt smidigt och pensionärerna var kvicka i benen för att hinna få plats i köandet till båten. Vi däremot satte oss i ett hörn bredvid ett eluttag och såg en timma serier till i väntan på att de skulle öppna landgången.


Väntan inför båtpåstigning, parkerade oss fint på golvet.


På båten och väl i hytten blev det snabbombytning för att hinna upp till gratisdrinken vi blivit lovade av Stigenbuss som skulle ges ut i FunClub. Ett stort bord med massa mousserande vin att ta för sig av. Jag råkade visst få med mig två extra när jag cirklat runt bordet en stund. Så två gratisdrinkar var yes! Jag tittade aldrig på "Färjan" när de sände det på Kanal5 men hört talas om BartenderHåkan har jag inte kunnat undvika. Iaf var det han som plockade bort våra första urdruckna glas. Han var sig lik! För att krydda på det hela ytterligare gick de snart ut med meddelande om att kanal 5 var där denna resa för att filma in säsong 2. Vi såg då inte en enda kamera så vi har nog klarat oss peppar peppar.

Efter våra drinkar var urdruckna, jo påverkad blev jag visst de, så gick vi till hytten och tog det lugnt samtidigt som vi fick i oss violshotarna Donns hade med sig. Precis som godis, verkligen Tinasprit! Lite runda under fötterna begav vi oss sedan till buffén där vi skulle trycka i oss massa gratismat. maten är verkligen underbart god. nackdelen var att jag åt alldeles för mycket räkor och inlagd gurka på första tallriken samtidigt som jag drack vitt vin. Resulterade i att den stora feta potatisgratängsbernaisetallriken som jag så överdrivet hade tagit till mig knappt blev rörd vid alls. Det var verkligen så gott men eftersom jag har en benägenhet att prata mer än jag äter när jag druckit så hamnade inte så mycket i magen alls. Lite efterrätt blev det dessutom men mätt o bra lullig var jag.


Godistajm

Godistajm på annat sätt..

Mot middag!

Tog en runda runt båten och landade för att ta det lite lugnt i hytten. Kvällens artist var Charlotte Pirelli. Inget vi längtade till men då vi ändå var där tänkte vi att vi iaf kunde se henne. Skulle slumra en liiiten stund bara.. och vaknade kl 02.00 då allt var slut sedan länge. Trötta o drunkiga var det bara att orka borsta tänderna och sen somna på riktigt.

Var lite rädd för att sova då vi hade innerhytt utan fönster men tack vare alkoholen somnade jag så gott så gott. Vaknade först kl 06.30 då jag kände att något var annorlunda med båten men kom på att den nog backade in till Mariehamn därför det kändes konstigt. Mådde inte illa men kände att magen hade fått i sig vin kvällen innan och jag hela jag suktade efter apelsinjuice. Kunde snoosa några timmar till innan frukosten och x antal glas med juice och 5 ägg.


Frukost, rätt nyvaken lille Donns.

La oss lite småsega i hytten och åt godis och tittade på filmen Australia medans båten puttrade vidare mot Sthlm igen. Donnsen handlade lite drickbart i taxfreen och så var han så snäller o köpte mig en flaska av min absoluta favoritlikör :)



Väntar ut tiden till att vi anländer Sthlm.

Buss mot Uddevalla blev det filmtittning innan batteriet dog. Snällsnäll kassörska på McDonalds i Götene satte igång och laddade datorbatteriet på deras kontor medans vi åt vår mat vid rastningen. Tack vare det fick vi ytterligare en halvtimma av bussresan klirrat!



Tröttisar..

Hemma i Uddevalla var vi strax efter 23 på kvällen. Allt har verkligen gått så bra men tyckte aningens synd om D som var uppe och jobbade som han skulle idag, jag fick iaf sova tills han ringde och väckte mig vid tiotiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar